Totaal aantal pageviews

vrijdag 7 oktober 2011

De Leest in Vaassen

En weer gingen we op pad, zonder Ole weer eens, richting Vaassen. Maurits reed ons vaardig maar helaas niet zonder files naar het restaurant, waar we iets te laat aankwamen. Parkeren is nog steeds geen enkel probleem in het lieflijke dorpje en we wandelden naar De Leest. Net op het moment dat we de hand op de deurknop legden zwaaide de deur voor ons open.

De ontvangst was zoals altijd vriendelijk en we kregen dezelfde tafel als de vorige keer, die tegenover de keuken en als het ware naast het restaurant en naast de lounge. Ik vind dat wel een prettige tafel, het is leuk om het personeel hier bezig te zien.

Champagne wilden we wel graag. Nog steeds van Serge Mathieu hier en wellicht omdat het nu later op de middag was met een hele prettige zilte smaak. Vrijwel direct verschenen er snacks, zoals ze dat hier noemen. Drie.

In een kopje een cornetto van komkommer met makreel. Heerlijk filodeeg, flinterdun gevuld met dat heerlijke mengsel van komkommer en makreel. Twee ingrediënten waar ik helemaal dol op ben. Een schot in de roos dus. Op een plankje een vierkantje van parmezaan met watermeloen, ook een uitstekende combinatie en in een ander kommetje gazpacho van biet met broodcroutons en die vond ik ook al heerlijk. Ik kreeg er zelfs twee, want Maurits houdt absoluut niet van biet en ik ben er dol op. Zo heerlijk aards en die croutons, mmm, ik weet niet wat ze ermee gedaan hebben, maar oh wat waren die lekker....

Water kwam, van Solé hier, boter, olie en zout stonden al op tafel, een broodje verscheen ook en het menukaartje met het menu van deze restaurantweek. Drie gerechten en dan zoals ze het hier meestal doen aan de linkerkant een zevental gerechtjes waarmee het menu uit te breiden is. Een aantal ervan hadden we al geproefd, waardoor de keus voor ons wat kleiner werd. We gaven onze keuzen door en er verschenen amuses. Ook drie.

Een krokantje van gamba met pompoen, een open ravioli van knolselderij met crème van pinda en selderij en tonijn met venkel en komkommer. Ik kan hier lang over uitweiden, maar het waren stuk voor stuk heerlijke hapjes. Van die hapjes waar je ongelofelijk veel trek van krijgt en dat is tenslotte het doel van amuses.

We namen het wijnboek nog eens door hier en besloten tot een Pazo de Señoráns 2005 Magnum, maar die was helaas niet meer voorhanden. Dus werd het de gewone fles uit 2008. Ook niet te versmaden wat ons betreft.

Het eerste gerechtje verscheen. Zalm & komkommer. Diversiteit van zalm met frisse komkommer, rode ui, pastille van citroen en crème fraîche, avocado en Oosterse specerijen. Precies dat kregen we dus ook op een prachtige wijze gepresenteerd. Twee stukjes kort gebakken zalm met her en der nog wat kruidengeleitjes erop en ertussen en twee rolletjes zalm waarin wat rode ui was verstopt. Zo zie je maar hoe je op **-niveau met redelijk simpele ingrediënten ware kunststukjes kunt maken.


Na een kleine pauze verscheen het hoofdgerecht van het menu, maar omdat de mannen nog voor iets met vlees hadden gekozen als extra gerechtje besloten we in overleg om eerst dit gerecht te eten. Schol, artisjok & Ibericoham.
Aan één zijde gebakken schol, verschillende smaken van gemarineerde tomaat, artisjok en Ibericoham. Wederom een prachtig opgemaakt bord met mooie stukjes (geplakte, wat ik volkomen begrijp in het kader van de restaurantweek) , perfect gebakken schol, tomaatjes, plakjes tomaat, bosui, omwikkeld met de heerlijke ham en op de vis ook nog een flinke plak ham. Erom heen een gebakken artisjokje, crème van artisjok en het geheel was ‘afgedekt’ met schuim van artisjok. Wederom een uitstekend gerecht.

We waren toe aan de extra gerechtjes.

Voor beide heren het Veluws rund (18.00). Met zwarte peper gebraden Veluws rund met garnituur van nu, zo luidt de omschrijving.
Twee prachtige stukken vlees kregen ze, perfect van cuisson met daarbij mooie cantharelletjes, een heerlijke vleesjus, wat uitjes, wat pompoen, wat biet en wat aardappel. Ze waren dik tevreden. Helaas zo tevreden dat ik niets mocht proeven. Het zag er ook schitterend uit.

Ik had al bedacht dat ik me nog eens aan de kaas zou wagen hier en wilde dus een wat kleiner gerechtje en had gekozen voor de rundersteak (12.50).

Licht gepekeld rund met texturen van groenten, vinaigrette van fetakaas en zacht kwartelei. Op een zwart bord - daar ben ik niet kapot van, helemaal niet zo van zwart eten eerlijk gezegd lag een prachtig rolletje van het gepekelde rund. Boterzacht was het. Erbij diverse groentjes, het kwarteleitje wat mooi zacht was en wat brokjes feta. Over dat laatste was ik licht teleurgesteld, blijkbaar had ik echt een vinaigrette verwacht en niet zomaar wat stukjes feta her en der. Wat niet wegneemt dat de combinatie - ik zou bijna zeggen uiteraard - weer uitstekend was.

Waarmee we toe waren aan de desserts.

Beide heren kregen twee schitterende borden waarop zij aantroffen citroen chiboust met guave en gemarineerde bosbes met crispy merengue van yoghurt en op het andere bord kokokspongecake met ananas en witte chocolademousse met sorbetijs van kokos. Buiten dat het er dus prachtig uitzag was het ook nog eens heel lekker, mooi fris en fijne smaken zo bij elkaar.
Ikzelf wilde graag een kaasbordje en ik kreeg vijf mooie stukjes kaas.

Chaource, Cabecou, Reblochon, Pont l’Eveque en Shropshire Blue. Uitstekende kaasjes, erbij nog wat vruchtenbrood, een saladetje en wat appelstroop. Een prima eind van een heerlijke maaltijd vond ik het.


Bij de espresso kwam nog per persoon een ‘tafeltje’ met allerlei heerlijkheden en nadat we hadden geconcludeerd dat het hier toch altijd heel erg fijn is, dat we geen wanklank bespeurden (hier vraagt het personeel bijvoorbeeld wel of je nog een nieuwe fles water wil) verlieten we dit uiterst prettige restaurant. Fijn personeel, heerlijk eten, prachtige opmaak van de borden. Om snel naar terug te keren.

5 opmerkingen:

  1. Kijk, zo kan het dus ook tijdens de Restaurantweek. Prima verhaal van een prima maaltijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja op deze manier is het een prima belevenis en ook de extra gekozen gerechtjes zijn goed geprijsd ditmaal.Mooie maaltijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie beleving weer Carla, een adres om op mijn lijstje bij te schrijven, Bedankt weer, groetjes Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En dan te weten dat ik er twee weken geleden zó dichtbij verbleven heb. Ik kende het restaurant van naam, maar nu weet ik zeker dat het de moeite waard is. Ik ben tegenwoordig nogal bang voor tegenvallers en houdt het om die reden liever eenvoudig. Maar dan mis ik dit soort ervaringen natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeker een keer gaan hoor Nell, het is absoluut de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen