Totaal aantal pageviews

woensdag 23 januari 2013

Boreas in Heeze

Op deze 19e januari konden we nog genieten van het Dining With the Starsmenu bij één van de winnaars. Boreas. Nu verbaasde me het helemaal niet dat ze bij de winnaars horen, want het is toevallig ook een van mijn favoriete restaurants. De rit ernaar toe verliep voorspoedig, dus keurig om 13.00 wandelden we binnen. Een allerhartelijkste ontvangst door onder andere de gastvrouw en een fijne tafel bij het raam met zicht op het besneeuwde terras. Het huisaperitief wilden we wel graag, de mousserende witte wijn met de eetbare hibiscusbloem, ik blijf dat een prima vondst vinden.
Vrijwel direct verschenen er drie mooie hapjes. Op een boomstammetje van steen een semifreddo van limoen met haring, ernaast in een schaaltje een luchtige crème van dashi met komkommer en avocado en in het kaviaardoosje met de Boreasopdruk tonijn en soja. Alledrie bijzonder smakelijk. Bij het eerste hapje viel me op dat de haring zuur was en op rolmops leek, wat ik dus erg lekker vind en dat de limoen erg mooi zacht te proeven was. Bovendien was de semifreddo als het ware omhuld door dunne merengue. Heel knap dus weer. Bij het tweede hapje zaten ook nog wat spekjes en een mooie gelei, ook van dashi. Allemaal erg mooi dus. We bekeken de wijnkaart en besloten tot een wijn die we niet kenden, een Domaine Montvac, Mélodine, Vacqueras, Cécile et Jean Dusserre, 2009. Een witte Vacqueras dus, nog nooit gedronken. Een bijzonder lekkere wijn, zo eentje waar wij veel van houden. Water kwam op tafel, plat en bruisend, nog steeds van Hildon hier.
Een tweetal amuses verscheen. In een mooi bakje (alles is hier inmiddels ook van Stockmans) structuren van pompoen met zure room en groene curry, waarover ik kort kan zijn: ontzettend lekker, mooi licht en goed combinerende smaken. Ik vind Nico Boreas vooral heel erg goed (alles is prima in orde uiteraard!) in de zuurtjes, daar werkt hij heel verfijnd mee. Op een glazen bordje ernaast een gepocheerde oester met peer, zuurkool en ijs van gemberbier. Schitterend gedaan weer. Mooie parels van zuurkool, gelei van peer en hoog op smaak zijnd ijs van gemberbier, die alledrie eigenlijk alleen maar de mooie oester ondersteunen en dat is dus wederom erg knap. We vroegen de gastvrouw of een extra gerechtje wellicht tot de mogelijkheden behoorde en dat was geen enkel probleem. We begonnen er zelfs mee.
Weer een gerechtje in tweeën. Op het bord gemarineerde zeebaars met torentjes van een salade van quinoa met kokkeltjes en een zeer fruitige olie en ook nog een gouden schelpje met een heerlijke crème van schelpdieren; op het (erg mooie) schaaltje tartaar van zeebaars met ijsgekoelde limoenolie, zure room, haringeitjes en blaadjes van de Oost-Indische kers. Schitterend om te zien en alweer heel erg lekker. Mooi licht, alle smaken goed herkenbaar en alles uitstekend bij elkaar passend.
Het volgende gerecht waren coquilles. Gebakken en gemarineerd met spekbokking, structuren van bloemkool en een lichtzure saus van augurk. Schitterend gepresenteerd, perfect van uitvoering en wederom erg mooie smaken bij elkaar. Jaren geleden dat ik spekbokking heb gegeten en dus geproefd en ik vond het erg lekker en goed passen bij de mooie zachte coquilles.
We vervolgden met licht gepekelde kabeljauw met schuim van waterkers, diverse groene groentjes en een toets van limoenolie. Wederom een erg mooi gerecht, zowel om te zien als om te proeven. Heerlijk kabeljauw, mooie groentjes en de limoenolie paste er weer prima bij. De nieuwe sommelier, zeer enthousiast ook, presenteerde bij het hoofdgerecht een Griekse wijn uit Thessaloniki, een blend van de inheemse druif en merlot. Een zeer stevige wijn, die wat ons betreft zeker behoefte had aan de toevoeging van merlot.
Erbij het hoofdgerecht. Bresseduif. Een mooi stukje van de borst, het pootje als rillette verwerkt en teruggebracht, peer, sjalot, macadamianootjes, wildjus en een niet gepaneerde bitterbal van en met peer. Alweer een erg mooi gerecht, uiteraard perfect van bereiding en wederom mooi op smaak en prima bij elkaar passend.
Twee van ons, waaronder ik, besloten om het dessert te wisselen met de mooie kaaswagen en op mijn verzoek bracht de sommelier een droge witte wijn. Eentje uit Lugano, Ca’ Lojera, Lugana. Zeker niet onaardig, maar voor ons eigenlijk ietsjes te licht. Er verschenen dessertamuses.
Voor de zoon, die wel het dessert wilde een mooi bordje structuren van appel, waaronder ijs, salie en basilicumgranité. Erg fris en lekker vond hij het.
Wij kregen een kaasamuse. Boerenbrie met vijg in allerlei hoedanigheden. Erg lekker weer en een mooie combinatie. De schitterende kaaswagen werd voorgereden, zoals altijd door de gastvrouw zelf en we maakten onze keus.
Uiteraard erg mooie kaasjes, perfect gerijpt met een mooie uitleg erbij en erbij nog heerlijk brood - diverse soorten - druiven, boter en fruitmoesjes en honing. Alweer erg lekker allemaal.
Het zoete dessert was chocolade (ik meen 86%) met mandarijn en specerijen. Het zag er schitterend uit en zoonlief had het ook in no time opgegeten, dus ik ga er gewoon vanuit dat het hem prima bevallen is.
Waarmee we toe waren aan een goede espresso, waarbij nog een hele rits geweldige lekkere zoetigheden kwam en terwijl we wachtten op de rekening kwam er een tweede espresso met daarbij een mini Magnum van semifreddo van limoen, het kon maar niet op. Het moge duidelijk zijn dat we weer enorm hebben genoten deze middag bij Boreas en dat het terecht tot een van mijn favoriete restaurants behoort.

9 opmerkingen:

  1. Mooi, mooi. Komt altijd zo heerlijk én sympathiek over dit restaurant in alle recensies.
    Ik had graag gewild met mijn verjaardag in februari, helaas zijn ze dan precies met vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och, dat is jammer Agnes! Verzin maar een andere aanleiding dan ;-). En inderdaad, het is een enorm sympathiek restaurant. Niks geen gedoe, gewoon fantastisch eten en uitstekende bediening met voor iedereen een aardig woordje.

      Verwijderen
    2. Ik had ook al bedacht dat ik graag naar de Lindehof in Nuenen wilde....blijken die ook dicht te zijn op mijn verjaardag. Nu maken we er een dagje Zeeland van met lunch in http://www.katseveer.nl/ in Wilhelminadorp.

      Verwijderen
    3. Oh, dat is ook leuk! Ik ken Katseveer zelf niet, maar hoor er prima berichten over. Ik ben dus benieuwd!

      Verwijderen
  2. Hoi Carla,
    Na je verslag over Boreas gelezen te hebben zijn wij er donderdag ook gaan eten. We hebben er inderdaad heel lekker gegeten en de bediening was inderdaad losjes maar correct. We hebben dezelfde menu genomen als U. Maar mijn vraag is, hadden jullie deze als Dining with the Starsmenu of als gastronomische menu. Verder lees ik elke week je recensies en in sommige restaurants ben ik ook al geweest,vooral de Belgische,aangezien ik een Belg ben en ook kan genieten van een lekker etentje.

    Groeten Dirk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dirk. Leuk dat jullie er ook waren! Wij hadden het Dining with the Starsmenu, met een uitbreiding van 1 gerechtje, ik dacht het eerste gerechtje. Op ons eigen verzoek hoor. Leuk dat je mijn recensies leest en nu ook reageert! Groeten, Carla.

      Verwijderen
    2. We kenden het concept van Dining with the Stars niet. Als ik het goed begrijp hebben jullie dat menu dan aan 55€ gehad? (zonder dat extra gerechtje)
      Wij betaalden enkel voor de menu, 105€. Toch een behoorlijk verschil dan vind ik.

      Verwijderen
    3. Nee, wij betaalden 70 euro. Dining with the Stars is 2x per jaar, gedurende een wat uitgerekte week en deze keer konden wij het menu proeven omdat de prijswinnaars van de vorige week (ik meen de eerste week van december) op enkele dagen het menu nog ter beschikking stelden. We moesten er ook apart voor reserveren. Misschien kun je je abonneren om de emails van diningcity en diningwiththestars, dan krijg je die aanbiedingen ook in je mailbox. Boreas heeft trouwens vaker leuke aanbiedingen, op hun site kun je die vinden onder ik meen 'activiteiten'. Of ook hier je de mailtjes toe laten sturen. Succes in ieder geval Dirk!

      Verwijderen
    4. Nog even een aanvulling Dirk: de wijn is niet inbegrepen hoor bij dat Dining with the Starsmenu.

      Verwijderen