Totaal aantal pageviews

zondag 18 december 2011

Asian Glories in Rotterdam


Of ik het had aangevoeld, ik weet het niet, maar tijdens een rondje winkelen, waarbij we eigenlijk als doel hadden ons onder andere te oriënteren op een e-reader voor mij (jaja, ik heb absoluut liever een écht boek in handen, maar als je drie weken gaat doorbrengen op Bali moet je nu eenmaal iets als je gewend bent 2 boodschappenkratten en 3 weekendtassen met boeken mee te nemen, dus vandaar) liepen we eventjes de zoveelste winkel met lampen binnen. We zijn nl. al enige jaren op zoek naar een (het worden er meer) staande lamp, die voldoende licht geeft en - moeilijkste punt - die we allebei mooi vinden. En het spreekt voor zich dat hij bij de rest van het interieur moet passen. En zomaar ergens in een hoekje opeens stond daar in ieder geval de voet die we allebei mooi vonden. Het was even een gedoe om een goede kap te vinden, maar ook dat lukte, dus we waren helemaal blij.
Een lunch moest daaraan vastgeknoopt worden. Niet te zwaar, want we wilden ook nog naar de film, dus op naar Asian Glories.
Heel slim, want dat zijn ze daar, zijn ze open op zaterdag- en zondagmiddag. Niet heel veel mensen weten dat blijkbaar, want in tegenstelling tot de avonden waar je moet vechten voor een plaatsje was het restaurant nu alleen boven een beetje gevuld.
We begonnen met een biertje, bekeken de kaart en besloten deze keer het Pekingeend menu te nemen. 4 Gangen voor 30 euro.
Erbij een fles uitstekende Limoux met een prachtig etiket. Limoux omdat ik dacht - en dat klopte gelukkig - dat die wel zou passen bij het vettige van de eend.

We begonnen met de beroemde PinPei Ap, de kleine huisgemaakte pannenkoekjes die worden gevuld met een stukje van de krokante huid van de eend, wat prei en komkommer en hoisinsaus.
Jenny zelf (ik ben niet zo van de voornamen zoals bekend, je bent tenslotte gast, maar de hele wereld noemt haar Jenny en zo stelt ze zich ook op) kwam onze geweldig mooie eend aansnijden, leuk om te zien hoe ze mooie stukjes krokant vel afsneed, het beetje overgebleven vet onder de huid keurig verwijderde en het netjes op een apart bord legde. Ze vertelde dat de eend wordt gelakt met eend, knoflook en iets van speciale honing en dat was te ruiken en duidelijk te zien ook. Een prachtige glanzende eend met een knisperend korstje.
Iemand anders kwam de pannenkoekjes op onze bordjes leggen, legde er een streep hoisinsaus op, wat prei en wat komkommer en wat eend en vertelde ons dat we de pannenkoekjes met de handen moesten oprollen en opeten. Nu wisten we dat wel, maar het blijft leuk om de instructie te horen. Ze waren ontzettend lekker. We hadden er elk 5, logisch natuurlijk want we hadden een menu, maar ik had er nog wel 5 willen hebben, wat zijn ze toch lekker.

Het volgende gerecht was soep. ApSi tung. Bouillon van eend met paksoi, eendenstukjes en ook wat bami leek het. En paddestoelen. Uitstekende bouillon, heerlijke stukjes eend en verder ook een prettige vulling. Mooi pittig van smaak. Een schot in de roos dus.
We vervolgden met San Choy Ap Bao, wraps van ijsbergsla gevuld met eendenvlees met sesam en allerlei andere kruiden. Een flink blad ijsbergsla kregen we, ruim gevuld met het heerlijk gekruide eendenvlees met lekker veel sesam. Ook dit moesten we oprollen en gewoon uit het vuistje eten. Heerlijk!
Het hoofdgerecht van het eendenmenu is Chinese groenten die gebakken zijn in ganzenvet, paksoi in dit geval, dus ik kwam goed aan mijn trekken; gebakken eendenvlees met allerlei groenten waaronder Chinese paddestoelen en Udon (dik dus) noodles met eendenvlees en groenten. Saai, maar ook alweer bijzonder smakelijk allemaal.
We namen nog een uitstekende espresso en vervolgden onze weg langs o.a. Carlier, de Van Lier schoenenwinkel en de oliebollenkraam aan de Heemraadssingel. We sloten de dag af met de 3D Kuifjefilm en geheel tevreden kwamen we zo tegen achten thuis aan voor een gezellig televisie-avondje samen.
Asian Glories is gewoon altijd lekker.

11 opmerkingen:

  1. Blijft een leuk adres. Volgens mij samen met Tai Wu één van de kwalitatief meest constante adressen in zijn soort. Groet Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja precies Agnes, hoewel ik liever bij Asian Glories ben, Tai Wu vind ik zo onrustig. Trouwens, De Lange Muur op de hoek van de Kruiskade mag ik ook graag bezoeken voor de dimsums, die zijn er erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk allemaal. Het water loopt me uit de mond.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je weet dat ik helemaal niet thuis ben in de Oosterse keuken, maar het klinkt allemaal erg lekker en het ziet er ook smakelijk uit. Een idee voor als we nog eens naar Rotterdam gaan, want dat gaan we zeker doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Carla, wat lekker allemaal. Goed adres dat is duidelijk. Dit adres ga ik onthouden mocht ik weer eens Rotterdam bezoeken. groetjes Ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker allemaal! Wat leuk dat je naar Bali gaat (wanneer??)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben ook niet zo thuis in de Oosterse keuken. Maar klinkt lekker.
    Gr. John.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een heel goed adres Asian Glories. En wat je e-reader betreft: je went er snel aan en dan wil je niet anders meer. Het scheelt veel gewicht en plaats in je koffer en je hebt keus uit heel veel boeken, net waar je op dat moment zin in hebt, kun je lezen!
    Veel plezier op Bali!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. http://www.restaurant-paramount.nl

    Ha Carla, ik vermeld het maar even hier, maar deze nieuwe Chinees moet ook erg authentiek en goed zijn. Zit in het oude Atlanta-hotel, waar voorheen die Japanner zat ( waar nooit iemand zat)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 3 weken Bali? Ik heb een tip voor je: http://www.smaakmaakster.nl/ik-ga-naar-bali-en-ik-neem-mee/

    Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen