Totaal aantal pageviews

zondag 30 mei 2010

MuseumBrasserie in Brussel


Op deze 14e mei, de dag na Hemelvaart, dus alle mannen waren vrij van hun activiteiten, vertrokken echtgenoot en ik tijdig richting Brussel. De jongens ‘hadden geen zin’. Wij wilden het Magritte Museum bezoeken, ergens prettig lunchen, boodschappen doen bij een Delhaize, want we hadden weer wat spul nodig wat ik in Nederland moeizaam kan krijgen en dan ‘s avonds thuis weer met de zonen eten.
De reis verliep voorspoedig, het parkeren ook en de een dag van tevoren bestelde en geprinte kaartjes voor het Museum werkten, dus in een vloek en een zucht stonden we binnen. Duister was het er, jammer is dat toch, en druk, ook heel jammer. Veel rennende kinderen ook, ergerlijk.De collectie is uitgebreid en best interessant om te zien. Het is leuk zoveel van Magritte bij elkaar te kunnen bekijken.

De lunch had me de nodige hoofdbrekens bezorgd. Wilde ik bij Bruneau, wilde ik naar Bon-Bon, wilde ik een Bib, tja, wat wilde ik eigenlijk. Mijn oog viel al surfend op de Brasserie van het Museum voor Schone Kunsten (dat zit zo ongeveer vast aan het Magritte Museum), met een leuke kaart en een mooi uitzicht op het Koningsplein, dus die moest het worden. Het reserveren, inclusief een mooie ronde tafel voor ons, verliep ook soepel de dag ervoor, dus keurig tegen 13.00 bestegen we de trappen. De ontvangst vond ik wel geestig. Er stond een pijltje richting een deur, maar als je die deur opendeed liep je in een dik groen pluche gordijn. Na dat gordijn moest ik oppassen dat ik de wijnkast niet omver liep, dus ik vroeg me af of dit wel de juiste ingang was. Maar dat was hij wel. We werden naar onze tafel begeleidt, de jassen werden niet aangenomen helaas en we namen plaats in de prettige zeteltjes. De ruimte is mooi hoog, met her en der wat kunst, uitbundige verlichting en min of meer opgedeeld in compartimenten waardoor een intieme sfeer ontstaat.
Een aperitiefje wilden we wel, voor echtgenoot een Prosecco en voor mij een Cava en de kaarten werden ons overhandigd. Op tafel stond al een kaartje met de lunchmenu’s (19,75 voor twee gangen)van de afgelopen week, voor deze vrijdag dacht men aan een stukje halfgaar gemarineerde zalm met citrusvruchten en taboulé en een filet van wilde koolvis met rivierkreeften, mousseline en gekonfijte pepers en hoewel ons het hoofdgerecht wel trok besloten we toch niet het lunchmenu te nemen.
De kaart kent verder een gedeelte met seizoensgerechten, deze week uiteraard asperges, met tartaar, een menu van Belgische bodem (36,00) en een menu Magritte (30,00). A la carte is ook mogelijk en daaruit kozen wij.

Brood en Beurre d’Isigny kwam op tafel, zo ook een fles water. De wijnkaart is hier ook al leuk en wat mij betreft zeer redelijk geprijsd. Gezien de verdere activiteiten in de middag kozen we voor een frisse wijn, een Grüner Veltliner, Wolfsgraben Sepp Moser Kremstal, Wachau, Oostenrijk en die was precies zoals ik hem ken: fris, stuivend, appelig, dus een redelijk ideale lunchwijn.

Echtgenoot had als voorgerecht de huisgemaakte garnaalkroketten met gefruite peterselie, Vlaamser kan al wel bijna niet (17.00) en hij was tevreden met zijn mooie dikke kroketjes. Ikzelf had gekozen voor de fricassée van Sint-Jakobsvruchten met ravioles uit Royan, schuimpje van schaaldieren (24,00). En ook ik was dik tevreden met mijn flink gevulde bord (maar liefst 4 coquilles), die omgeven waren door een soort bisque van schaaldieren en waarin ik ook nog de piepkleine ravioles aantrof. Erg lekker en erg leuk.
Ook bij de hoofdgerechten waren we niet eensgezind. Echtgenoot had de Bouchée à la Reine, bladerdeeg met kip, kalfszwezerik, champignons (23,00) en kreeg als eerste een driehoekje bladerdeeg geserveerd. Ernaast een pannetje met de ragout waarin hij veel stukjes kip, zwezerik en paddestoelen aantrof en ook nog eens een grote frietzak in een standaard vol met uitstekende frieten. Dik tevreden was hij dus. Zout en peper stond op tafel, dus het geheel iets meer op smaak brengen kon hij zelf doen.
Ik had de rog gedetecteerd op de kaart en die wilde ik dus graag. Rogvleugel met kappertjes (23.00). Twee gigantische stukken rog trof ik aan, met een heerlijke saus van kappertjes en eronder nog een hoopje aardappelpuree, die ook al lekker was. Gesmuld heb ik!

Gezien de grootte van de porties lieten we het hierbij, we sloten af met een espresso en wandelden richting de auto om boodschappen te gaan doen in de Delhaize bij Kontich. Een genoeglijk dagje uit zo samen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten