Totaal aantal pageviews

dinsdag 15 januari 2013

Hof21 in Bergambacht

Met mijn vorige recensie over Hof21 had ik bij eet.nu een bon gewonnen ter waarde van 35 euro. Het leek me een leuk idee om die te gaan verzilveren met de jongste zoon, want hij werkt in de weekeinden en gaat komend weekend twee mooie lunches missen.
Hij had er wil zin om met zijn moeder te gaan lunchen, maar wilde wel graag van de grote kaart kunnen kiezen. Bij reservering bleek dat geen punt en zo gingen we deze vrijdagmiddag naar de brasserie.
Een allervriendelijkste ontvangst, de jassen werden keurig aangenomen en we mochten een tafel kiezen. Nu was het best fris, dus we kozen lekker een tweetje naast de open haard. Met zicht op onze eigen kerk (daar wonen we achter). Een Ice Tea voor zoon, voor mij een witte wijn, dezelfde als de vorige keer. Een Haut Martin uit de Gascogne. Een lekkere, frisse blend, goed te drinken, zeker bij een lunch.
Een karaf water is hier ook geen punt en er verscheen een plank met versgebakken brood en wat (nep)boter. Jammer, want een rondje gezouten boerenboter is eigenlijk toch gewoon lekkerder. We maakten onze keuzen en na enige tijd kwamen de voorgerechten.
Voor zoon de carpaccio. Dun gesneden ossenhaas met pijnboompitten, basilicumcrème, gerijpte kaas en kruidensla en hij was er tevreden over. Ikzelf wilde deze keer graag de zalmtartaar.
Tartaar van verse zalm met zoet/zure komkommer, gepocheerd kwartelei en saffraancrème. Een rondje gehakte zalm met snippers ui en bieslook kreeg ik. Ernaast een toef gemengde sla met twee repen gemarineerde komkommer en op de zalmtartaar nog een gepocheerd kwarteleitje en wat saffraancrème. De smaken waren goed, maar het geheel was te koud. Iets langer op temperatuur laten komen lijkt me eerlijk gezegd wel gewenst.
Na enige tijd kwamen de hoofdgerechten. We waren eensgezind geweest. Allebei de tournedos. Zoon met champignonsaus, ik met stroganoffsaus. Beiden kregen we een vierkant bord met daarop het stuk vlees. Nu hadden we allebei gevraagd om medium, maar die van zoon was geheel doorbakken en die van mij had her en der nog enkele roze plekjes, maar was dus eigenlijk ook te ver.
Dat vonden we jammer. Zoon vond de champignonsaus lekker en ik was erg te spreken over het aardappeldriehoekje wat erbij lag. Ook de puree van zoete aardappel vond ik lekker. De rode kool vond ik persoonlijk iets te beetgaar, ik heb die graag ietsjes zachter en een appeltje erdoor vind ik ook prettig. De stroganoff was aardig. Er kwamen ook nog vier bakjes met in de ene frietjes, in de andere gebakken aardappelparten in de schil, in de derde gewokte groentjes en een bakje met mayonaise.
De frietjes waren goed, de gebakken aardappelpartjes vonden we minder, de groentjes waren mooi beetgaar maar wel erg heftig gekruid, zodat je die eigenlijk niet bij het vlees kon eten, want dan viel de smaak van het vlees weg. We hebben normaliter geen enkel probleem met oosterse smaken, maar dit was te. Als dessert tenslotte kozen we allebei voor de Dame Blanche.
Op Stalenburgers wijze. Dat betekent hier drie bollen vanille-ijs op geschaafde amandelen, advocaat en chocoladesaustrepen. Erbij een bakje met warme chocoladesaus en een toef slagroom met in ons geval een framboos en bosbesjes. Lekker allemaal, vooral de warme chocoladesaus. Ook hier weer een klein puntje van kritiek: serveer echte slagroom in plaats van slagroom uit een spuitbus. Kleine moeite, groot verschil in smaak. Na het betalen van de rekening, waar keurig de 35 euro van werd afgetrokken, verlieten we toch tevreden Hof21. Op enkele verbeterpuntjes na was het ons goed bevallen.

3 opmerkingen:

  1. De 'Beilagen' bij de hoofdschotel lijken mij niet evident. Ik zou bv. nooit (warme) rode kool serveren bij een tournedos. En de boter en de slagroom ... jammer, want echte boter en echte slagroom maakt zo'n enorm verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was die boter, het zal toch niet waar zijn, margarine?
    Rode kool moet lekker gaar zijn, dat vind ik ook en er moet ook zeker een appeltje door. Dan kan het heel erg lekker zijn. Te kort gekookte rode kool noemde mijn moeder vroeger gekookt plastic. En scheerschuim in plaats van slagrooom is ook wel erg jammer. Met deze verbeterpuntjes was het toch wel een lekkere maaltijd, begrijp ik. En natuurlijk heel gezellig, zo samen met je zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, geen margarine, maar iets boterigs aangelengd met iets romerigs, je kent dat kleffe spul wel (ik hoop van niet, maar je ziet het helaas wel vaker).

      Verwijderen