Totaal aantal pageviews

zaterdag 12 maart 2011

David Selen in Bissegem-Kortrijk


Na een voorspoedige rit bereikten we zo rond het middaguur Kortrijk, waar een prettig zonnetje scheen. Ik had gereserveerd bij het restaurant van David Selen, 14 punten GM en zijn menu’s, zie website, hadden mijn nieuwsgierigheid opgeroepen.

De ontvangst in het mooie restaurant met verschillende zalen was vriendelijk. We kregen een fijne tafel met zicht op de mooie tuin, waar in de zomer ook buiten gegeten kan worden.
We bekeken nog even de diverse menu’s, maar besloten toch tot het Menu met de ontdekkingen van wereldse smaken. Om twee redenen: het was te behappen, want ‘s avonds zouden we nog een keer gaan eten en er zaten hopscheuten in een van de gerechten en die had ik nog nooit gegeten. We namen de all in versie, dus 90 euro per persoon. Ik zie op de website dat het menu al weer veranderd is en dat vind ik prettig. Verandering van spijs doet eten tenslotte!
Ook water is dan inclusief en dat vind ik netjes. Ook hier die mooie karafflessen van Bavik, Eaumega en ‘s avonds ontdekten we dat ook de kaarsjes dezelfde zijn als die bij Table d’Amis.
Maar dit was David Selen en dus een heel ander restaurant en daar gaat deze recensie ook over.
We zaten dus prima in de mooi ingerichte serre-aandoendachtige ruimte naast de tuin. Fijne ruime stoelen, mooi linnen, alles keurig in zwart-antraciet. Prettige bediening met kennis van zaken en ook de kok zelf kwam nog even gedag zeggen.


We begonnen met een Cava voor echtgenoot en voor mij het huisaperitief, diezelfde Cava maar dan met wat gembersiroop, een stukje gember en een stengel citroengras. Lekker!

Amuses verschenen. In vieren hier. Op het eerste bord een rolletje Gandaham gevuld met biet en balsamico; een mousse van krab met een crumble van pistache, allebei erg smakelijk. In een schaaltje een mousse van Comté met soldaatjes, ook erg lekker en tot slot een glaasje met een soepje van prei en bloemkool en dat was prima op smaak, dus ook erg lekker. Een fijn begin.


Brood, boter, olijfolie en diverse soorten zout stonden al op tafel en het brood werd regelmatig bijgevuld. Leuk detail vond ik de uitsparing in het broodbordje voor de olie.
De eerste wijn was een Graves, Chateau Margès, 2009 en die paste uitstekend bij het voorgerecht.

Salade van Belgische Blanc Bleu/langoustine/tandoori/warme mayonaise met clementine.
Op een leistenen plaatje troffen we alle genoemde ingrediënten aan. Mooi vlees! Een uitstekende langoustine, rucola, poeder van tandoori, diverse soorten rijst afgedekt met kerriecrème en ernaast nog hoog op smaak zijnde mayonaise met clementine. Prachtig hoe alle smaken apart mooi waren, maar ook samen erg mooi combineerden. Een mooi gerecht vonden we.
De tweede wijn, een Tokaj, Patricius, Furmint, 2009 vond ik bijzonder lekker, ik moet nog even opzoeken of deze nu uit Friuli komt. Daar deed hij me nl. aan denken.
Hij begeleidde het tweede gerecht.

Tonijn/gepocheerd ei/hopscheuten/mousseline/Yuzu.
Op een bedje van flink wat hopscheuten, die me in de verte deden denken aan uit de kluiten gegroeide taugé, maar dan qua smaak meer neigend naar hele jonge asperges, lag een prachtig gepocheerd ei met daarop de mousseline, waarin de yuzu heerlijk fris duidelijk proefbaar was. Een pracht van een combinatie vonden we. Ook de mooie tonijnblokjes die ernaast lagen aten we met smaak op. Alweer een fijn gerecht.

De derde wijn was een Chileense wijn. Een Santa Ema, sauvignon blanc, D.O. Maipo Valley, 2010. Ik ben niet heel weg van Chileense wijnen, maar ik maak een uitzondering voor de wijnen die hooggelegen en koud rijpen.

Dit is er zo eentje en ik vond hem bijzonder smakelijk en uitstekend passen bij het derde gerecht.
Europese kreeft/gerookte paling/blanke botersaus geparfumeerd met Mexicaanse vanille.
Een soort van open ravioli verscheen voor ons. Een mooi plakje pasta dekte het gerechtje af namelijk. Eronder een mooie combinatie van stukjes kreeft en stukjes paling, prachtig in balans, soms onderbroken door een croutons en samengebracht door de mooie botersaus.
Op de rand van het bord een hoopje blank poeder, wat poeder van kreeft bleek te zijn. Leuk! En duidelijk te proeven ook, ik blijf dat toch geweldig knap vinden.
Maar dus alweer een erg mooi gerechtje.

De volgende wijn was een Chateau Moulin Pey-Labrie, 2006, Bénédictine et Grégoire Hubau en deze wijn paste alweer erg goed bij het hoofdgerecht.

Melklamszadel uit de Pyreneeën.
Mooie stukje lamsvlees troffen we aan, met lekkere pompoenpuree, nog wat andere groentjes, paddestoelen en heerlijke jus. Alles uitstekend klaargemaakt en dus lekker. Alweer.

Bij het dessert liepen onze wegen uiteen. Echtgenoot ging voor het dessert van het menu.

Hij kreeg daarbij een gekoeld glaasje Rivesaltes, Domaine Cazes, Grenat 2005.
Het dessert bestond uit caramel/banaan/koffie-ijs/pailleté feuilletine.
Het zag er prachtig uit en volgens hem was alles ook even lekker. Mooi van smaak en prachtige hoeveelheden.

Ikzelf opteerde voor de kaas deze middag en kreeg - ongevraagd, een geweldige sommelier dus wat mij betreft - een glaasje witte wijn!
Een Lirac, Chateau d’Aqueria 2010 en die beviel me.
De vier mooie stukjes kaas liet ik me goed smaken, ze waren uitstekend op smaak en ook de dingetjes erbij (gedroogde vijgen, heerlijke aardbeienjam en gedroogde abrikozen) vond ik erg lekker.

Echtgenoot at het heerlijke brood nog op.
Een heerlijke maaltijd, zo vonden we allebei.


Een brownie verscheen, in een diep bord met wat anglaise erbij en ook die was heerlijk. Mooi zacht en met stukjes chocolade, heerlijk.

Voordat de koffie verscheen kwam de kok langs met een ouderwets snuifdoosje en een apparaatje om het hoog in de neus te laten komen. Even schrikken, want het was zeer fijngemalen snuiftabak met munt erdoor, wat een heerlijk fris holtegevoel gaf. Dus ook de mond wordt op deze manier verfrist. Erg origineel en leuk om mee te maken.
Bij de koffie verscheen nog een hele kar met allerhande snoepjes, waaruit je je keus kunt maken.

Ik was ernstig voldaan inmiddels dus proefde slechts zo’n lekkere cuberdon en een lolly van chocolade, echtgenoot koos nog wat frisse zachte snoepjes erbij.

Een uiterst gastvrij, vriendelijk en kundig restaurant vonden we het en we keren er zeker terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten